Turist i Santiago

Så deilig å våkne i dag, uten å måtte starte med pakke sekken, for å haste ut på tur kl 0800. Var skjønt enige om å sove lenge, men når du har stått opp sammen med hanen i 5 uker snart, så  våkner vi til fast tid uansett. Går  seg vel til etterhvert, ihvertfall når vi kommer hjem til dem gode senga vår på Jeløya!

Oops…her er det ihvertfall blitt plass til mye fårikål!

Jada, litt mørbanka tær, 3 negler har skifta farge, men fotkrem og lilla neglelakk vil fikse det meste frem til jul!

Vi hadde tenkt oss inn i katedralen, men det var morgenmesse, så vi gikk heller og tok en frokost, Tortilla + Americano kaffe smakte perfekt!

Satte så kursen mot det offisielle pilgrimskontoret  for å få vårt bevis for å ha gått Santiago de Compostela. Compostela er et dokument utstedt av de kirkelige myndighetene som bekrefter pilegrimer at de har fullført Caminoen, og det stilles krav til at du minst har gått de siste 10 mila. Du må registrere deg digitalt, og bekrefte hvor du har startet, og så må du fysisk vise frem pilgrimspasset med alle stemplet.

Jeg fikk skranke nr.16, og verdens hyggeligste mann. Spurte om alt, har du hatt en fin tur, du har gått langt, har du hatt det bra, har du møtt mange fine mennesker osv.

Det er vanlig å få et bevis, som en bekreftelse på at du har gått Caminoen  og han fortalte at teksten på cerifikatet alltid skulle være på latin. Derfor lurte han på hvor navnet Kari kom fra, og jeg svarte Katarina.

Kari en kortform av kvinnenavnet Katarina som kommer av det greske navnet Aikaterine som har en usikker opprinnelse. Senere ble navnet knyttet til det greske ordet katharós som betyr «ren».

Så mitt latinske navn ble Catharinam.

Den cafeen som vi spiste frokost på, var en liten plass, vi satt på en barkrakk og spiste, altså det har jeg glemt å skrive om, spanjoler stikker bare innom en cafe og bestiller tortilla  tapas el kake, og står like gjerne, ofte, ved disken og spiser!

Men han her har vel samla litt vel mange småflasker oppigjennom! Altså det er så mye delikatesser overalt, her er et konditori med alle slags utgaver av kaker- og det er stappfullt hele tiden så utrolig populært! Her er det Pilgrimskaker, Santiagokake m.m. Beste jeg har spist her er Tiramisu- men jeg er ikke noe særlig kakemons, så har ikke smakt alt. Jeg tenker at i kveld har jeg veldig lyst på sjømat! Når jeg ser dette med fisk, blåskjell og andre lekkenbiskere får jeg vann i munnen! Vi lengter etter fiskesuppe nå! Vi ble tatt av regnet i dag, så litt av og på aktivitet. Men det endte opp med svart belte i shopping! Nye tursandaler på plass! Mine gamle havnet i søpla her om dagen!

Har skjønt alt om å lufte tærne mens man går! Så nå er vi klar for nye turer.Har stressa litt med å reise hjem i så møkkete joggesko og slaskete klær, så klinka til i dag med alt fra topp til tå- åh fy søren for en deilig følelse! Enkelt og utrolig behagelig- hvilken lykke!Etter litt avslapning på rommet, gikl vi i kveld ut for å besøke katedralen.Vi måtte jo inn å se det flotte bygget  i har gått 80 mil for å komme til. Bildene taler vel sitt eget språk.

Jeg er veldig fasinert av instrumenter  og dette orgelet var et kunstverk og smykke! Det var ett tilsvarende på andre siden av veggen også, så skulle nok gjerne ha hørt noen spille på det- må være helt magisk!

Det var mange slike alterrom, og innenfor gitteret kunne man gå å få snakket med en prest for å bekjenne og be om tilgivelse, det var full aktivitet i alle rom.

Vi lette etter fiskerestauranten i flere smågater etterpå men lykkes ikke med det, så endte opp med tapas måltid. Altså spansk tapas er helt nydelig, men kraftig kost. Vi valgte litt forskjellig, men jeg må jo si at disse spanske chorizio pøsene er knallgode og kjøttfulle, selv jeg som egentlig ikke er pølsefan digger de.

Gode og mette gikk vi hjem for å slappe av etter en fin fridag i Santiago de Compostela.

God natt!

6 kommentarer
    1. Hørte ikke … “klar for ny tur” ??? Blir nødt til å kjøpe fotlenke, skjønner jeg! Og kaste nøkkelen dit pepper’n gror! Flott antrekk og nydelige sandaler forresten 😉

    2. Var det lov å ta bilder inne i katedralen? Er så mange plasser det er sånne forbudt skilt. Håper dere har kost dere 👌🏻.

    3. Hei, det sto en plakat utenfor med kamera krysset over så jeg ble litt overrasket da alle gikk rundt og tok bilder-så da ble det at jeg gjorde det også.
      Prøvde å være hensynsfull!
      Har vært en flott tur!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg