Sopot og Oliviakatedralen

Spabyen Sopot ved Østersjøen ligger mellom Gdansk og Gdynia og er den minste av Trójmiasto-byene. Sopots eksklusivitet holdt seg gjennom kommunisttiden og har vært kurbadested for de rike og kongelige i århundrer. Byen har opplevd en byggeboom de siste årene. Sopot har vakre strender og elegante feriesteder, men er også kjent for tremoloen (den lengste i Europa), den vakre Operaskogen og den livlige Monte Cassino-gaten.

Vi gikk av bussen med mye forventning, og kom rett inn i et fint parkområde som førte oss ned mot strandpromenaden.

Her var det en spesiell  bronsefontene, som hadde et høyt jerninnhold i vannet, og som noen med jernmangel ønsket å drikke for å få bedre helse. Det luktet rart og smakte blæh!Denne trebygningen var nå et hotell, men før i verden var det et kurbad for kvinner og menn. Bygningen har 2 identiske tårn, som indikerte herre og dameavdelingen, som i den tiden var hver for seg. De hadde også en familieavdeling der i den tida. Utenfor lunsjrestauranten sto denne gyngestolen som jeg måtte hive meg ned i.For ikke å snakke om denne snåle lille kiosken, med donouts og litt annen snacks.Denne blomsterbuen var jo så søt da, måtte bare ta et bilde. Vi vandret nedover strandgata som ender på torget og gågata. Her skulle vi gå en tur ut på moloen.Været var helt nydelig i dag, og det var så fint her nede. Det var badevær og folk kosa seg ved lange hvite strender, og bada i Østersjøen. Ute på moloen traff vi jammen et norsk korps som var på tur, fra Trøndelag. Vi ropte bare heia Norge og så smilte de og startet å spille.Det lå også en sjørøverskute ved moloen, som var en restaurant med bar og restaurant. Sopot har flere hoteller, men dette er det største, Grand hotell, her har flere godt kjente kjendiser og politikere bodd. Polen har gode kurbad tradisjoner og her finnes alle tilbud på hotellene. Gikk oss en tur oppover gågata i Sopot, i enden av gågata ligger en fin kirke, men rakk ikke å besøke den. Ellers var det yrende liv overalt. Kom til et utsalg av kjeramikk, klokkespill, engler og alt mulig rart. Mye gøy, men kjøpte ikke noe denne gangen. Har jo allerede kjøpt med meg en liten fisk som jeg skal ha i hagestua hjemme. Så gikk vi for å spise lunsj på White Marlin restaurant. Herregud for en fin plass, rett på stranden i Sopot, kelneren hadde hvite hansker og høy servicefaktor, men atmosfæren på strandrestauranten var så koselig. Var som en oase.  Her er forretten  spør ikke meg- aner enda ikke hva det var men smakte greit. Skjønte ikke greia. Hovedretten var Stekt torsk med spinat og potetmos/hollandaise saus. Veldig godt . Alle koste seg veldig med maten.Nå gir jeg nesten opp alle dessertene, de er så enorme og dette var marengs, krem og bær , knallgod men har ikke sjans! Oppgjørets time kom og ett glass vin kostet 170 kr. Jaja, den som er med på leken osv. Disse 2 har vi hatt det mye gøy med denne helga, de har snakket om å gifte seg i 20 år, og vi prøvde alt vi kunne for å få det til…men

Oliwas ruvende katedral , som er stolt av sin plass i den vestlige enden av Oliwa Park ,  ble opprinnelig bygget som en enkel trekonstruksjon på 1100-tallet, og det var først i 1224 at murverket ble lagt til. Ikke desto mindre så år 1350 en uaktsom kjøkkengutt ved et uhell starte en brann som oppslukte hele bygningen, og reduserte den til slagg. Gjenoppbyggingen startet umiddelbart, men i 1626 ble bygningen igjen ødelagt, denne gangen av plyndrede svenske soldater. Ikke fornøyd med å stjele klokkene, alterne og verdisakene, kidnappet svenskene også Oliwas ulykkelige munker for godt mål. I en vri av ironi var det imidlertid i denne bygningen at Polen og Sverige endelig la fortiden bak seg og signerte en fredsavtale i 1660. Det er med stor respekt jeg går inn i en katedral. Det er så magisk stemning, utsmykninger, ritualer, tradisjoner, tro, musikk, messer. Føler meg så heldig som får være med på sånne opplevelser. Stjernetaket la jeg merke til med en gang.Vi rakk akkurat å sette oss før orgelkonserten begynte. Det bare ljoma ut musikk fra pipeorgelet, som består av 150 piper. Orgelet er gjenoppbygd og det krever enda mye vedlikehold, så det er det kollekten i katedralen går til.

Katedralen var stapp full, noen polske men flest turister. Det var enormt å sitte å høre på orgelet, musikken, og da Ave Maria kom ble det for mektig for meg rett os slett. Tårene trilla, fordi det var helt nydelig og at akkurat den sangen har jeg sterke minner til.

Da orgelkonserten var ferdig fikk vi stille opp her i sakristiet og synge 2 sanger. Åh hjelpes meg som vi sang, lyden flommet bare ut i hele katedralen, det er en enorm akkustikk- nesten ekko. Fantastisk flott opplevelse, tror vi klarte oss veldig bra. Turister som var tilstede filmet og klappet ihvertfall. Magisk!

Jeg blir helt utladet når jeg har vært med på noe sånt, så stupte I seng når jeg kom på hotellet og hvilte litt. Programmet for kvelden var å spise på Goldwasser restaurant, en liten rusletur unna hotellet nede ved brygga.

Det startet med forrett  som var en polsk suppe med røkt kjøtt og tallerkenen kom med kjøtt og 2 små egg før kelneren helt suppa oppi fra en mugge. Stilig måte å servere suppe på og godt.Hovedretten var villsvin nakke, og jøye meg så godt. Nydelig kjøtt som smeltet på tunga og himmelsk saus. Tilbehøret var 3 små rundstykker som jeg ikke skjønte poenget med.Desserten var ostekake m/krem. Vi måtte selvfølgelig bestille Goldwasser likør med gullstøv til den. Nå har jeg skrevet mye om maten vi har spist her nede og den har vært over all forventning og veldig god- og store porsjoner. Jeg har ikke hatt sjans til å spise opp alt, og særlig ikke desserten. Britt og jeg er reiseledere for turen og vi ble rost opp i skyene, og er selvfølgelig veldig glad for at alt har gått så bra!Nå er det hjemreise og alle opplevelsene må få synke litt. Vi har hatt en suveren tur som har gått på skinner, opplevelser i fleng, sang og samhold- alltid koselig å dra på tur med Skikoret. Nå er det ferietid og så får vi se hva høsten bringer sangmessig.

Uansett anbefaler jeg alle å dra til Gdansk, en knapp times flytur unna og utrolig fin by. På min todo liste kan det nå også være å dra på Spaferie til Sopot!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg