Dronningstien

Turen Dronningstien har jeg ønsket å gå lenge, og endelig fikk vi det til. Bra valg da, siden været øst og sør ikke er allverden. Tok en shuffelbuss til Røte hvor turen starter, og gikk grusvei ganske så bratt oppover, før vi kom opp til fjellet.

Var ingenting å si på utsikten ihvertfall. Turen går fra Røte til Lofthus og er 1,8 mil.

Kosa oss glugg ihjel på turen over fjellet, er super deilig å bare vandre i sitt eget tempo, nyte utsikten og naturen, og bare drudle med tanker og småprat.

Turen går forbi et par små vann, krysser trekket til hjort og elg ved Ulvskjaft, og fortsetter til Duk, der det står en svær steinvarde. Rett før nedstigningen starter, gjør løypa en kraftig sving ved Rjukande. Der fosser elva forbi i en smal kløft, rett før den kaster seg utfor fjellkanten utenfor synsvidde fra stien.

Så vender du nesen nedover og bort fra vidda, går forbi landemerket Nosi og kommer etterhvert til de kjente “Munketrappene” som skal ha blitt laget av lokale cisterciensermunker fra år 1210 til 1537.

Videre går turen langs sti og etter hvert på traktorvei og vei som svinger seg ned mot bygda. Du kan også følge den T-merkede stien som går gjennom skogen.

Dette er en fantastisk flott tur med Hardangervidda nasjonalpark på din ene side og Sørfjorden på den andre.

Hele turen var fantastisk,  men må innrømme at siste delen ned var bratt, lang og slitsom. Stivna fullstendig, men drit og dra! Kom ned til Lofthus, cider utsalg og eplejuice av en klasse du kan bare drømme om! Fantastisk dag