Værfast

Da har vi startet på Atlanterhavsveien, men det var overskyet og regn, så vi bestemte oss for å finne en camping. Det er meldt lettere i morgen, når vi skal kjøre denne fine veien vil vi gjerne ha bedre vær. Vi hadde ikke fått parkert bilen nesten, før himmelens sluser åpnet seg. Det striregner! Vi har sjekket inn på Lysø camping, en perle ute i havgapet.https://lysoenrorbuer.com/no/index.html

Venner

Kaffestopp hos gode venner i Melhus. De har vi truffet på Sjåk countryfestival og på Grensetreffet i Halden, hvert eneste år. De var gode kunder hos oss i Country Wear, og nå blitt våre venner. Han samler på amerikanske biler, veteranbiler og mopeder. De har også veteran amerikansk bobil. De har eget verksted hvor bilene pusses opp, og det er innredet i 50-60 talls stil med juleboxer og mange tøffe ting. Siden alle festivaler er avlyst i år, var det ekstra koselig å stikke innom i Melhus.

Kaste seg i elva

Da vi kom til Verdalselva i dag, var det strålende sol og sommer! Etter å ha hvilt etter kjøringa, gikk jeg ned til elva for å bade. Har alltid vært en badenymfe, og det er så deilig  bare kaste seg ut i det. Blir våken og fresh på en gang. Herlig!

På vei til Atlanterhavsveien

Da er vi avgårde for å reise til Atlanterhavsveien. Tenkte å kjøre Kystveien og tok 1 ferge i dag tidlig, men traff folk som sa det var timer med ventetid, så droppa det. Dagene flyr så det er viktigere å komme seg fra A-Å. Målet nå er å dra innom venner på Melhus, og finne frem til Kristiansund. Gleder meg skikkelig til hele kysten på Sunnmøre-Møre og Romsdalen. Et sted underveis slår vi oss til ro noen dager. Høydepunktet er Fedje og helg med countryvenner, som er sommerens beste mål Der skulle det ha vært countryfestival, som dessverre er avlyst, men vennegjengen drar dit likevel. Nå får vi se hvordan resten av turen går, det er de som sier at tyske turister vil strømme på , så da blir det stapp fullt på de populære stedene. Heldigvis finnes det mange andre!

Sykkeltur rundt Torghatten og makrell

Etter turen opp til Torghatten, og å ha slappet av litt, tok vi sykkelen og fiskestanga for å sykle rundt hele fjellet for å sjekke om det var noen steder å stå og kaste litt. Vi vandra ut i fjæra langt avgårde for å se om vi fant nok vann. Virkelig, på sørsiden av fjellet er det lange strekninger med grunner. Men da vi kom rundt ved campingplassen fant vi fine berg å stå på. Vips så var 2 store makrell på kroken. Vi har en greie med makrell, for Torfinn er fra Nordreisa og sier at makrell er agn, og har til nå nekta å spise det. Jeg, som er fra Østfold, digger makrell, skikkelig sommermat hos oss.  Men ved et under , sprøstek makrell og fersk brødskive, så spiste han makrell for første gang og sa det var godt! Det er håp for nordlendinger også! Aktiv dag, og strålende vær og nydelig natur!

Torghatten

Vi har hatt en super tur opp til Trollhatten i dag, i strålende solskinn. Det er fasinerende å se hva naturen kan skape av formasjoner. Det berømte fjellet med sitt særpregede hull tvers igjennom må oppleves. Sagnet sier at det var Hestmannens pil som dannet hullet. 166 m langt, 41 m høyt og 18 m bredt. Stien opp er en steinur men en vanskelighetsgrad som er for alle aldre. Det er så gøy å oppleve Norge på sitt beste, akkurat denne sommeren!

Brønnøysund

Da kom vi frem til Torghatten etter 5 timer kjøring. Strålende sol og nydelig natur. Stapp fullt på campingen, men fikk oss plass ved en skole, funker helt supert. Gikk en kveldstur ned til sjøen, men helt umulig å fiske, var altfor lite vann. Lader opp til i morgen og tenker å gå til topps, og sykle rundt hele Torghatten. Blir her i 2 dager. Han som driver her kom innom med nyplukka jordbær, så her har vi smaken av sommer dø lux! 

Være på reis

Når du reiser rundt i en bobil, med alt du kan ha med deg, innrette deg på alle plasser, enten det er camping eller hos venner- det gjør jo at du må være fleksibel og innordne deg så best du kan. Vi ser jo at mange som kommer på camping hiver ut tepperr, bord og stoler, blomster og duker, og setter seg til og koser seg. Tror nok jeg må si at vi er litt mere fokusert på å få fram fiskestanga  fjellskoa el sykkelen. Men vi skal øve oss litt på å slå rot et sted etterhvert, vi må bare finne den rette plassen. Vi har både fortelt og stæsj vi! Vi har vært så heldige med været og ser at vi skal reise sakte vestover ift været. I morgen drar vi til Brønnøysund og skal gå Torghatten. Det gleder jeg meg til etter et par dager i ro.

Beiern

Nå er vi på besøk hos venner i Beiern og har 2 rolige dager her. Koser oss på terrassen med grillmat og skravling, og vært en tur rundt i dag på kunstcafe 7og i fjellene med elva rundt i alle fasonger. Kulper og fossefall. Så også elg, så det ble litt elgsafari også. Flotte fjell, frodig natur og laks og ørret elver. Her er det strenge restriksjoner med regler for fisking og fiskekort, så vi har droppa det så langt. I morgen hiver vi oss rundt på nye eventyr.